Nærmiljøet
som klasserom – relevant didaktisk tilnærming i norskfaget?
Uteskole har vokst fram
som begrep etter innføringen av Læreplanverket for 10-årig grunnskole (L97), og
betyr i praksis bruk av lokalsamfunn og nærmiljø som en integrert del av
undervisningen. Betydningen av å knytte bånd mellom skole og lokalsamfunn,
mellom skolens verden og ungenes verden har vært et viktig element i
læreplanene de siste 10årene og en del av de pedagogiske reformene siden
begynnelsen av 1900-tallet. Erkjennelsen av at ungene lærer på ulike måter, at
det ikke er nok å formidle kunnskap i klasserommet, men at også naturen,
kulturen og samfunnet omkring skolen må tas i bruk, kommer også tydelig til
uttrykk i L97:
«Opplæringa må leggje vekt på å styrke kunnskapen og tilknytninga
elevene har til lokalsamfunnet, naturen der, tradisjonar og levesett»(L97s.58)
Et
utvidet læringsrom
Aktivitet og opplevelse
i nærmiljøet med aktive og handlende elever knytter sammen skolens verden og
elevens verden, fag og hverdag, og er viktige element i skolens opplæring.
Uteskole er en arbeidsmåte som gir elevene mulighet til å forholde seg til
innholdet i en ytre virkelighet, og problemet med forståelse reduseres
betydelig sammenlignet med å forholde seg til en papirbasert versjon av
virkeligheten (Jordet 2010).
Å ta nærmiljøet i bruk
i undervisningen, innebærer en vekselvirkning mellom uteskole og
læringsaktiviteter innendørs: forberedelse – uteaktivitet – refleksjon –
bearbeidelse. Lutvann skole har mange års erfaring med uteskole, og praktiserer
uteskole på alle klassetrinn en dag hver uke. Jordet (2003) har i sitt
forskningsprosjekt fra skolen fokusert på blant annet hvordan elevene tilegner
seg kunnskap, ferdigheter og holdninger, og hva lærerens rolle er i denne
prosessen.
-
Elevperspektivet tar for seg uteskolens
betydning for, og innvirkning på elevene. Uteskolen gir barna konkrete
opplevelser, som i neste omgang bearbeides, og gir opplevelse av mestring, ny
trygghet og ny motivasjon for læring. Dialogen mellom lærer – elev beskrives
som sentral i uteskolen og bidrar til å lede barnet videre i læreprosessen.
-
Lærerne sier videre at uteskolen
påvirker egen yrkesutøvelse positivt. Denne formen for undervisning bedrer
forholdet mellom lærer og elev(er), læreren blir bedre kjent med enkelteleven
og kan i større grad tilrettelegge og tilpasse undervisningen for den enkelte
elev.
Praktisk
norsk utenfor klasserommet
Erfaringene lærerne ved
Lutvann skole har gjort i tilknytning til språk og språkutvikling hos elevene
er særlig interessante for norskfaget. Lærerne konkluderer med at uteskolen
stimulerer barns språkutvikling både muntlig og skriftlig. Dette skjer delvis
naturlig og spontant, og delvis som resultat av aktiv tilrettelegging.
Uteskolen gir gode rammer for muntlig språk og godt rom for uformelle samtaler,
både mellom lærer og elev(er) og elevene i mellom. Det er også en god ramme for
de mer formelle samtalene. Lærerne rapporterer at begrepsapparatet utvides
fordi det er stor språklig aktivitet når ungene er ute. Lærerne sier at de i
uteaktivitetene kan korrigere språket på en naturlig og mer «usynlig» måte.
Opplevelsene ute er et godt utgangspunkt for skriveaktiviteter både ute og
inne. Mange tekster i mange sjangre bygger på elevenes egne opplevelser. Denne
læringsprosessen utvikler barnas skriveferdigheter. Uteskolen gir dessuten
barna gode muligheter for å arbeide med sammensatte tekster, der bruk av video,
tekst, foto, tegninger etc kan tas i bruk for å formidle hva man har opplevd og
observert / erfart.
For de tospråklige
elevene beskrives uteskolen å ha særlig stor betydning for språkutvikling og
fysisk / motorisk utvikling. Uteskolen beskrives som en aktuell og velegnet
didaktisk tilnærming for å fremme barnas integrering i samfunnet.
Læring
om i virkeligheten i virkeligheten – en didaktisk fornyelse?
Å ta i bruk nærmiljøet
i undervisningen, har vært gjort langt tilbake i tid. Jåstad(1974) sin bok Stabbursungane beskriver veldig godt
læreren som ikkje treng bok, og han
som er helt ubehjelpelig uten. Elevene tas med ut i nærområdet og tegner og
skriver, samler blomster og reparerer kvernhus, møter bygdefolk når de ferdes
ute i nærmiljøet og får høre historier om gamle dager, se på de ulike
fiskeslagene o.s.v. De lærer å bruke naturen rundt seg, finne løsninger ved hjelp
av det som er tilgjengelig og har utvilsomt et godt klasse – og læringsmiljø. Når
skolestyreformannen omsider kommer med nytt skolemateriell til elevene, gir han
sin støtte og ros til måten det undervises på og det elevene presterer.
Boka beskriver på mange
måter mye av det samme som lærerne på Lutvann beskrev som viktig; den
mangesidige kunnskapen, ferdighetene og fellesskapet elevene tilegner seg når deler
av undervisningen foregår i nærmiljøet. Hvordan man gjennom denne måten å
undervise på knytter bånd mellom skolens verden og ungenes verden. Læreren til Stabbursungane kunne legge til rette for
læring om virkeligheten i virkeligheten.
Uteskole
– et godt didaktisk grep
Uteskole – eller
nærmiljøet som klasserom, kan altså være et godt og viktig didaktisk grep i
norskfaget. Uteskolen er også et tiltak som legger godt til rette for samarbeid
på tvers av fagene, og dermed bidrar til flerfaglig forståelse i elevgruppa.
Den gir dermed ulike innfallsvinkler til det å snakke og skrive – noe som gir
større variasjonsbredde i norskundervisninga, og kanskje også gjør norsk mer
spennende og meningsfylt for den enkelte.
Å fullt ut kunne
nyttiggjøre seg den muligheten uteskole og nærmiljøet som læringsarena er,
forutsetter imidlertid at lærerne har den nødvendige kompetansen til å kunne
omsette det aktivitetspedagogiske tankegodset og ikke bare den
formidlingsorienterte pedagogikken.
Litteratur
L97: Læreplanverket
for den 10-årige grunnskolen (1996) Oslo: Det kongelige kirke, utdannings-
og forskningsdepartement
LK06: Læreplanverket for kunnskapsløftet(2006) Oslo:
Kunnskapsdepartementet/Utdanningsdirektoratet
Jordet, Arne N(2003,4.opplag).Nærmiljøet som klasserom – uteskole i teori
og praksis Oslo: Cappelen Akademiske
Jordet, Arne N( 2010). Klasserommet utenfor: tilpasset opplæring i
et utvidet læringsrom Oslo: Cappelen Akademiske
Jåstad,Birger(1974) Stabbursungane Noregs Boklag
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar